Hyppää sisältöön

Seuraa edelläkävijöiden taidematkaa

#100minuuttiataidetta -kampanjan edelläkävijöiksi on kutsuttu 11 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiota ympäri Suomea.

Edelläkävijät pyrkivät toteuttamaan 100 minuuttia taidetta -suositusta parhaaksi näkemällään tavalla. Kampanja seuraa sitä, miten taide ja kulttuuri edelläkävijöiden toiminnassa toteutuvat ja mitä vaikutuksia niillä on.

”Tärkeintä ei ole lopputulos, vaan tekeminen”

Satamassa on laulettu yhdessä, keskusteltu musiikista ja Minna Canthista ja annettu ajatusten liikkua.

Lue lisää

”Runous on kuin keväinen valo pitkän pimeän talven jälkeen”

”Runo on ravintoa sielulle ja vahvistaa sydäntä.”

Lue lisää

”Arjen ongelmaratkaisutyötä”

Taiteesta ja kulttuurista keskusteleminen on elämänsisältö-asiaa, josta keskusteleminen tuo myös henkilökunnan työhön lisää sisältöä.

Lue lisää

”Diskoilua ja Hunkseja!”

Haasteena on antaa aikaa ja tekemistä sekä taidekokemuksia sellaisille asukkaille, jotka syystä tai toisesta viettävät paljon aikaa vuoteessa.

Lue lisää

”Taikuutta ja musiikkia”

Asiakkaat seurasivat kiinnostuneena temppuja ja ihmettelivät taikuutta.

Lue lisää

”Aistit auki sananlaskuilla!”

”Tullaan pian uudestaan aistihuoneeseen ja pidetään samanlainen tuokio!”

Lue lisää

”Kulttuuri ja taide osana hyvää elämää uudessa Kotokampuksessa”

Vuoden aikana jokaiselle asukkaalle laaditaan yksilöllinen kulttuurisuunnitelma.

Lue lisää

”Ilman kulttuuria mun arkipäivästä tulisi tylsä”

Taidelähtöinen toiminta ja siitä puhuminen on tapa kommunikoida ja pitää yhteyttä toisen kanssa.

Lue lisää

”Kaikenlaisia ideoita on alkanut tulvia”

Järjestimme henkilöstölle kaksi työpajaa, joissa syvennyimme taiteen, kulttuurin, terveyden ja hyvinvoinnin suhteeseen.

Lue lisää

”Äänimuseo vei muistojen äärelle”

Joillakin asukkaistamme on tullut taidenautintoja yli 700 minuuttia viikossa.

Lue lisää

”Valokuvia ihmeelliseksi muuttuneesta arkimiljööstä”

Eräs ryhmäläinen puki tunnelman sanoiksi: ”Aivan ku ei oltais täällä.”

Lue lisää

”Usein Kysytyt Kysymykset”

Kampanjan yksi tavoite on saada realistista tietoa siitä, miten taide ja kulttuuri toteutuvat sote-alalla.

Lue lisää

”Runojumppaa, kulttuurihierontaa ja klassisen musiikin levyraati”

”Ollaan yhdessä, jaetaan omaa ääntä toiselle, viedään tarinaa eteenpäin, koetaan jotakin tärkeää.”

Lue lisää

”Matkalla maailmaan – taide mukana ihan alusta asti”

Haastamme kaikki neuvolat ja lastenkulttuurikeskukset pohtimaan, miten taiteen avulla voidaan tukea varhaista vuorovaikutusta.

Lue lisää

”Miljoonajahti käyntiin!”

Tasaisen vauhdin taulukolla meillä on hyvä mahdollisuus saada kampanjan aikana yli miljoona tuntia taideosallistumista talteen!

Lue lisää

”Voi kun näitä olis useammin!”

Mikkelin kaupunginorkesterin konserttikiertue vieraili Essoten yksiköissä. Musiikista nautittiin yleisössä kukin omalla tavallaan – toiset varpaalla, toiset kädellä musiikin tahtia hahmotellen.

Lue lisää

”Klinikalla käytetään taiteen ja kulttuurin sisältöjä monipuolisesti”

Tavoitteenamme kampanjaan osallistumisessa on saada ideoita ja tukea taiteen toteutumiseen sairaalaympäristössä.

Lue lisää

”Toivomme, että kulttuurillinen työote tarttuisi”

Haaveilemme, että meidän kaikissa yksiköissämme jokaiseen päivään sisältyisi taidetta tai kulttuuria edes lyhyen hetken verran.

Lue lisää

”Emme pelkää epäonnistumisia, välttelemme pönötystä”

Toivomme saavamme kampanjasta lisää työkaluja arkiseen työhömme. Teemme jo nyt paljon erilaisia juttuja, mutta uudet näkökulmat ovat aina tarpeen.

Lue lisää

”Taide osaksi lastenneuvolan toimintaa”

Uskomme, että lapset ja perheet saavat neuvolakäynneistään lisää miellyttäviä tunnekokemuksia taiteen välityksellä ja kampanjaan osallistuminen lisää myös työntekijöidemme työhyvinvointia.

Lue lisää

”Olemme avoimia uusille ajatuksille”

Kampanjaan osallistumisen tavoitteenamme on saada kulttuuri entistä vahvemmin osaksi arjen elämää ja toimintaa sekä saada näkyvyyttä jo käytössä oleville hyville käytännöille.

Lue lisää

”Taide ja kulttuuri ovat luonteva osa myös kehitysvammaisen henkilön arkipäivää”

Tavoitteenamme on, että kampanjan myötä ymmärretään, että taide ja kulttuuri ovat luonteva osa myös kehitysvammaisen henkilön arkipäivää.

Lue lisää

”Kampanjaa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä asiakkaiden kanssa”

Tavoitteenamme on saada luova toiminta integroitua osaksi hoivaa. Toivomme, että asiakkaat yhdessä henkilökunnan kanssa löytäisivät oman näköisensä tavan toteuttaa kulttuuria, osallistua ja nauttia siitä.

Lue lisää

”Toiminta on tarkoitettu kaikille, ei vain asukkaille”

Odotamme kampanjan vahvistavan asukkaiden aktiivista elämää ja tätä kautta hyvinvointia ja elämänhallinnan kokemusta. Väkevä tavoite on, että kampanjan jälkeen 100 minuuttia taidetta viikossa on itsestäänselvyys ja osa hyvinvointia.

Lue lisää

”Asiakkaat pääsevät sekä tekemään itse että kokemaan”

Jokaisella on mahdollisuus osallistua yksilönä ja ryhmäläisenä kulttuuriin oman jaksamisensa ja resurssiensa mukaisesti.

Lue lisää

”Pyrimme päivittäin toteuttamaan kulttuuriin liittyvää toimintaa”

Toivomme, että työyhteisö sisäistää toiminnan kehittämisen kulttuuria laaja-alaisesti hyödyntäen. Haaveenamme on ulkopuolisten toimijoiden kanssa toteutuvan yhteistyön lisääntyminen.

Lue lisää

”Hoitajista on koulutettu kulttuurikummeja”

Toimintamme laaja-alaisuus tuo mahdollisuuksia kokeilla monenlaisia uusia lähestymistapoja normaalin hoitotyön rinnalle. Tavoitteenamme on, että kulttuurinen työote vakiintuu jatkuvaan käyttöön.

Lue lisää