Hyppää sisältöön

Miljoonajahti käyntiin!

100 minuuttia taidetta -kampanjan ensimmäinen kuukausi on takana. Nyt on hyvä hetki summailla hiukan tunnelmia kampanjan taustalta ja kertoa, mitä kampanjassa on suunnitteilla.

Kampanjan käynnistystä edelsi intensiivinen kehittelyvaihe kampanjan yhteistyökumppaneiden kanssa. Oli hieno hetki avata kampanja 24. tammikuuta klo 10 ja jäädä odottelemaan, miten kampanja otettaisiin vastaan.

Kampanjasta saamamme palaute on ollut ilahduttavan positiivista. Kampanjan idea on koettu selkeäksi, hauskaksi ja innostavaksi. Erityistä kiitosta olemme saaneet kampanjavideosta, kampanjan visuaalisesta ilmeestä ja siitä, että Taidepassia on helppo ja hauska käyttää.

Kaikenlaisten ihmisten oikeus taiteeseen on asia, joka selvästi koetaan tässä ajassa tärkeäksi. Toivottavasti kampanjamme pystyy antamaan keinoja ja taustatukea tämän perusoikeuden entistä parempaan toteutumiseen.

Myös media on tarttunut aiheeseen kiitettävästi. Tähän mennessä juttuja on ollut ainakin Yle Radio Suomen Päivässä ja Ylen paikallistoimituksissa, Karjalainen-lehdessä, Etelä-Suomen Sanomissa ja Savon Sanomissa.

Kampanjan täyttäessä yhden kuukauden sivuillamme on luotu 281 Taidepassia, joista 220 on yksityishenkilöiden luomia ja 61 yhteisöjen/organisaatioiden luomia. Näihin taidepasseihin on kirjattu yhteensä 88 981 minuuttia, josta 58 % on taiteesta ja kulttuurista nauttimista kokijana ja 42 % taiteen ja kulttuurin itse tekemistä. Tasaisen vauhdin taulukolla meillä on hyvä mahdollisuus saada kampanjan aikana yli miljoona tuntia taideosallistumista talteen!

Kehitämme ja kehitymme

Emme jää lepäämään laakereillemme, vaan pidämme kampanjan elävänä tuomalla siihen jatkuvasti uusia elementtejä. Toivomme myös palautetta siitä, miten voisimme kehittää kampanjaa: Olemme kiitollisia kaikista ideoista.

Kampanjaan haastetut sosiaali- ja terveydenhuollon ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen edelläkävijäorganisaatiot kirjoittelevat sivuillamme kampanjakuulumisiaan noin kerran kuukaudessa.

Nettisivuillamme julkaistaan lähiaikoina ”Ideat”-sivu, jonne keräämme ideoita ja esimerkkejä taiteeseen ja kulttuuriin osallistumisesta. Sivulta löytyy inspiraatiota erityisesti matalan kynnyksen toimintaan.

Piakkoin julkaisemme myös tulostettavan Kampanjaoppaan sekä paperiset Taidepassi-lomakkeet. Tämä on tärkeää, jotta myös ne ihmiset, jotka eivät käytä nettiä saadaan kampanjaan mukaan.

Aiomme vuoden mittaan järjestää erilaisia tapahtumia ja tempauksia, joissa nostamme esiin jokaisen oikeutta taiteeseen ja kulttuuriin ja kerromme kampanjassa syntyneistä oivalluksista tuon oikeuden toteuttamiseksi.

Kaikenlaista muutakin jännittävää on vireillä, mutta niistä lisää myöhemmin.

Levitä sanaa

Kiitos, että olet mukana kampanjassa! 100 minuuttia taidetta -kampanja on taiteen ja kulttuurihyvinvoinnin merkityksen esiin nostamisen kampanja. Jos innostut kampanjasta, niin levitä sanaa siitä verkostoillesi. Haasta ystäväsi, kollegasi ja yhteistyökumppanisi mukaan kampanjaan.

Osallistua voit vain omaksi iloksesi, tai jos haluat, voit kertoa osallistumisestasi somessa tunnisteella #100minuuttiataidetta. Instagramissa ja Twitterissä on tunnisteella jo ilahduttavan paljon päivityksiä.

On ollut hieno nähdä, miten monimuotoisesti ja luovasti ihmiset ja yhteisöt ovat lähteneet kampanjaa toteuttamaan. Toivon mieleenpainuvia elämyksiä taiteen ja kulttuurin parissa jatkossakin kaikille!

 

Kirjoittaja: Arttu Haapalainen, kampanjaa koordinoiva läänintaiteilija, Taiteen edistämiskeskus, arttu.haapalainen(at)taike.fi